V roku 1642 Rembrandt dokončil svoje najväčšie a azda aj naznámejšie dielo Nočná hliadka. Keby vedel, že jeho obraz orezali, niekoľkokrát poškodili,…

O Nočnej hliadke, ktorá vôbec nie je nočná

Späť

V roku 1642 Rembrandt dokončil svoje najväčšie a azda aj naznámejšie dielo Nočná hliadka. Keby vedel, že jeho obraz orezali, niekoľkokrát poškodili, domaľovali a dokonca ešte aj mylne nazvali, kto vie, čo by povedal...

Obraz si objednala civilná amsterdamská garda – Kloveniersky oddiel v roku 1640. Malo ísť o klasický skupinový portrét, ktorý bol v tomto období úplne bežnou objednávkou. Čo však nebolo bežné bol výsledok, s ktorým Rembrandt prišiel. Všetci predpokladali, že bude postupovať podľa všeobecne zaužívaných pravidiel. Po dvoch rokoch, teda v roku 1642 však predstavil obraz, ktorý sa stal nielen jeho najväčším a najznámejším, ale tiež kľúčovým dielom tohto obdobia. Rembrandt totiž do statických portrétnych polôh vsadil akciu a pohyb.Postavy mužov nezachytil vedľa seba, ako bolo zvykom, ale vo chvíli, kedy kapitán vydáva rozkaz svojmu poručíkovi na pochod. Pohyb cítiť z každej postavy. V centre dominuje kapitán oddielu Frans Bannick Cocq a poručík Willem van Ruytenburch.  To, že sa niekoho tvár objavila na obraze však nebolo zadarmo. Každý zo znázornených zaplatil autorovi údajne 100 guldenov.

Na obraze je znázornená aj žena, ktorá však nie je reálnou postavou, skôr symbolom. Na opasku má zavesené kura za pazúry a práve pazúr bol symbol oddielu Kloveniers spolu s pažbou muškety, ktorá vystupuje na zlatom pozadí jej šiat.  

Ako to už býva, obraz zaznamenal obdiv aj kritiku, ktorá pramenila práve z narušenia zaužívaných pravidiel. Objednávateľom sa však dielo muselo páčiť, pretože si ho zavesili do svojho sídla a kapitán Cocq si objednal pre svoj rodinný album jeho akvarelovú kópiu.

Príliš veľký? Zmenšime ho...

Súčasná Nočná hliadka, ktorú môžeme vidieť v amsterdamskom múzeu Rijksmuseum, je menšia oproti dielu, ktoré namaľoval Rembrandt. V roku 1715, pravdepodobne po skončení činnosti tejto gardy, obraz presunuli do sály vojenskej rady mestskej radnice v Amsterdame. Priestor však bol pre obraz malý a tak ho museli zmenšiť. Ubralo sa z hornej a najviac z ľavej časti obrazu, čím sa hlavné postavy dostali ešte do väčšej pozornosti. Pôvodná verzia sa zachovala vďaka malej kópii diela, ktorej autorom je Gerrit Lundens. Namaľoval ju pravdepodobne niekedy po roku 1642. Toto však nebola jediná zmena, ktorá sa udiala bez súhlasu autora. Na žiadosť oddielu na obraz pridali emblém s 18 menami znázornených členov Kloveniers. Ku tomuto dodatku došlo pravdepodobne tiež v roku 1715.

Celý blog čítajte TU.