Rovnaké obdobie (19. stor.), iné techniky a prístup k maľbe, obdiv ale aj kritika. J.M.W. Turner a John Constable.
V období romantizmu sa v maliarstve cenili najmä portréty alebo témy zobrazujúce historické udalosti. Britskí maliari J.M.W. Turner (1775-1851) a John Constable (1776-1837) patrili medzi umeleckú špičku napriek tomu, že sa venovali prevažne krajinám, Turner hlavne morským. Aj keď ich vekovo delil len jeden rok, ich tvorba a celková životná filozofia bola natoľko odlišná, že postupne viedla k jednej z najznámejších rivalít.
Constable sa narodil do dobre situovanej rodiny, jeho otec bol obchodníkom s kukuricou a tak sa prirodzene očakávalo, že syn bude taktiež biznismen. Dobre oblečený s pekným vzhľadom bol opakom svojho neskoršieho rivala Turnera, ktorý naopak pochádzal z chudobnejších pomerov a celkovo nemal veľmi dobrú povesť. Asi aj vďaka dobrému zázemiu sa Constable do štúdia umenia až tak neponáhľal. Na Akadémiu (Royal Academy of Arts) sa dostal až ako 22-ročný a študoval celých 11 rokov. U Turnera sa napriek ťažkému detstvu prejavil jeho veľký talent už v útlej mladosti. Na Akadémiu sa zapísal ako 14-ročný a už o rok bolo jeho dielo prijaté na Letnú výstavu Akadémie. Neskôr tu viac ako 20 rokov pôsobil ako profesor.
Cieľom Constabla bolo čo najrealistickejšie zobrazenie krajiny. Preferoval kľud a ku tvorbe pristupoval klasickým a vtedy uznávaným prístupom, vďaka čomu sa presadil ako jeden z najvýznamnejších predstaviteľov anglickej krajinnej maľby. Najradšej zobrazoval pokojné krajiny, vidiecke scenérie. Turner naopak veľa cestoval a vo svojich dielach chcel zachytiť dojem, pocit, čo vo svojej tvorbe dosahoval experimentom a novým moderným prístupom k maľbe. Jeho technika bola charakteristická dynamickosťou, rýchlym ťahom, švihovosťou. Turner bol fascinovaný svetlom a niekedy je považovaný za predchodcu impresionizmu.
Aj keď sa osobne veľmi nestretávali, napätie medzi týmito dvoma odlišnými umeleckými ale i osobnými svetmi bolo citeľné. Turner v podstate ani nepovažoval za potrebné komentovať Constablovu tvorbu, ktorú považoval za príliš statickú a neschopnú zachytiť dynamiku krajiny. Constable síce verejne Turnerovu tvorbu chválil, no medzi kamarátmi padali najmä slová kritiky. Jeho abstraktný prístup považoval za zjednodušený, niektoré diela dokonca označil za „rozmazané“. Jednoznačne preferoval, aby umenie odrážalo vernú podobu sveta. Ako ženatému mužovi sa mu určite nepozdával ani Turnerov promiskuitný život. Turner sa nikdy neoženil, mal niekoľko mileniek, pravdepodobne aj deti. Constable mal 7 detí a bol so svojou manželkou až kým neumrela na tuberkulózu. Turner bol viac spojený s londýnskymi umeleckými salónmi a bol populárny medzi aristokraciou a intelektuálmi, zatiaľ čo Constable mal ťažkosti s uznaním v Londýne a bol považovaný skôr za „vidieckeho“ maliara, ktorý získal väčšie uznanie v Anglicku, než v širšom európskom kontexte...