Príbeh úspešného fotografa, ktorý sa zaľúbil do mladej učiteľky umenia. Alfred Stieglitz a Georgia O'Keeffe. Keď sa prvýkrát stretli v roku…

Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ

Späť

Príbeh úspešného fotografa, ktorý sa zaľúbil do mladej učiteľky umenia. Alfred Stieglitz a Georgia O'Keeffe.

Keď sa prvýkrát stretli v roku 1916, Alfred bol zrelý päťdesiatnik a už známy fotograf, Georgia mala 30, bola učiteľkou umenia a mala za sebou už niekoľko rokov maliarskej tvorby. Stretli sa v Alfredovej galérii Gallery 291, kde okrem iného prezentoval aj Georgiine kresby uhlíkom bez toho, aby ona o tom vôbec vedela. Diela sa mu do rúk dostali od jej kamarátky Anity Pollitzer. Kresby neznámej autorky ho zaujali natoľko, že ich hneď zaradil na výstavu. Georgia sa o expozícii dozvedela sprostredkovane a mierne nahnevaná, veď ako si to mohol bez jej vedomia dovoliť, sa na výstave objavila. A to bol začiatok ich spoločnej 30-ročnej cesty.

Vtedy ženatý Alfred Stieglitz (1864-1946) pochádzal zo židovskej rodiny vyšších kruhov, kým Georgia O'Keeffe (1887-1986) sa narodila vo farmárskej rodine. Umeniu sa však venovala už od mladosti, v rokoch 1905 a 1906 študovala na prestížnej škole School of the Art Institute of Chicago, neskôr v New Yorku. V roku 1908 dostala jej mama tuberkulózu a otec zbankrotoval, čo pre ňu znamenalo koniec štúdiám. Musela sa zamestnať a začať zarábať. Našla si prácu ako učiteľka umenia a popri tom sa v rámci možností stále ďalej vzdelávala. Zlom nastal po stretnutí Alfreda Stieglitza.

Alfred bol jedným z prvých fotografov, ktorí sa venovali umeleckému stvárneniu veľkomesta. Ako zapálený podporovateľ fotografie ako nového média, založil fotografický časopis „Camera Works“. Okrem toho pôsobil vo viacerých fotografických združeniach a spoločnostiach. Neskôr svoje aktivity rozšíril a začal sa venovať výstavám moderných európskych maliarov, ako Henri Matisse, Auguste Rodin, Paul Cézanne či Pablo Picasso. Práve v tomto období sa do Alfredových rúk dostali Georgiine kresby.

Iskra zjavne preskočila už pri prvom stretnutí, pretože Alfred sa takmer okamžite stal Georgiiným mentorom a už o rok neskôr jej zorganizoval sólovú výstavu. V roku 1918 Georgia prijala Alfredovu ponuku finančnej podpory a presťahovala sa do New Yorku. Bol to teda jednoznačne Stieglitz, kto stál pri začiatkoch jej zviditeľnenia, ich vplyv bol však vzájomný. Alfred dával do vzťahu svoje meno, skúsenosti a kontakty, Georgia sa stala inšpiráciou, ktorá nasmerovala jeho tvorbu iným smerom. Kým dovtedy boli jeho múzou veľkomestá, rok 1917 naštartoval jeho dlhý cyklus portrétov, detailov tela a aktov svojej múzy Georgie O'Keeffe. Počas ich spolužitia vytvoril viac ako 300 jej fotiek. Ich vzťah sa vyvíjal a Georgia sa z milenky stala v roku 1924 Alfredovou manželkou po tom, ako sa v tom istom roku rozviedol s Emmeline Obermeyer.

Ich manželstvo bolo spočiatku veľmi tvorivé. Georgia opustila abstraktné formy a venovala sa prírodným motívom. Práve v 20-tych rokoch vznikajú jej známe obrazy veľkých kvetov, ktoré Stieglitz promuje na niekoľkých výstavách. V roku 1927 jej Brooklynské múzeum usporiadalo sólovú výstavu. O 2 roky neskôr sa však manželia od seba začínajú vzďalovať, a to doslova. Georgia začína čoraz častejšie cestovať do Nového Mexika, kým Alfred ostáva v New Yorku. Ťažko povedať, čo bolo pravou príčinou začiatku tohto rozdelenia - Alfredova žiarlivosť na čoraz úspešnejšiu manželku, jej narastajúca nezávislosť a potreba väčšej slobody alebo to, že si Alfred v roku 1929 našiel o viac ako 40 rokov mladšiu milenku Dorothy Norman.

Ich vzťah sa už nikdy nevrátil do pôvodného stavu. Georgia čoraz častejšie cestovala do Nového Mexika a ešte viditeľnejšie sa osamostatňovala vo svojej tvorbe. Neskôr sa vracia do New Yorku len kvôli výstave, ktorú jej každý rok Alfred organizuje. Ten ju napriek odlúčeniu v tvorbe podporuje až do konca života. Stieglitz zomiera v roku 1946 po boku Dorothy Norman a Georgia sa o tri roky na to definitívne sťahuje do Nového Mexika. Svojho manžela nakoniec prežije o 40 rokov, zomiera v roku 1986 ako autorka, ktorá absolvovala výstavy v tak prestížnych inštitúciách, ako je Chicago Museum (1943) a MoMA (1946, 2023). Dožila sa 98 rokov, posledné roky kvôli zdravotným problémom nemohla tvoriť. Jedenásť rokov po jej smrti otvorili v Santa Fe, kde dožila, jej múzeum The Georgia O´Keeffe Museum a v roku 2021 boli jej diela vystavené v rámci retrospektívnej výstavy v Centre Pompidou v Paríži. Jej dielo „Jimson Weed/White Flower No. 1“ sa v roku 2014 vydražil v Sotheby's za 44 miliónov dolárov a do dnes je najdrahšie vydraženým dielom ženy - autorky.

Napriek tomu, že bola veľmi talentovaná, jej umenie by bez Alfreda možno nezískalo toľko uznania. A kto vie, ako by sa vyvíjala jeho kariéra a jeho život bez svojej múzy. Ich láska vzplanula príliš jasno a silne na to, aby vydržala až do konca ich života, no pomohla im stať sa tým, kým sa stali.

Celý článok TU.